NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
أَخْبَرَنَا
ثَابِتٌ الْبُنَانِيُّ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
أَنَّ فَتًى
مِنْ
أَسْلَمَ
قَالَ يَا
رَسُولَ اللَّهِ
إِنِّي أُرِيدُ
الْجِهَادَ
وَلَيْسَ لِي
مَالٌ أَتَجَهَّزُ
بِهِ قَالَ
اذْهَبْ
إِلَى
فُلَانٍ الْأَنْصَارِيِّ
فَإِنَّهُ
كَانَ قَدْ تَجَهَّزَ
فَمَرِضَ
فَقُلْ لَهُ
إِنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يُقْرِئُكَ
السَّلَامَ
وَقُلْ لَهُ ادْفَعْ
إِلَيَّ مَا
تَجَهَّزْتَ
بِهِ
فَأَتَاهُ
فَقَالَ لَهُ
ذَلِكَ
فَقَالَ
لِامْرَأَتِهِ
يَا فُلَانَةُ
ادْفَعِي
لَهُ مَا
جَهَّزْتِنِي
بِهِ وَلَا
تَحْبِسِي
مِنْهُ
شَيْئًا
فَوَاللَّهِ
لَا
تَحْبِسِينَ
مِنْهُ
شَيْئًا فَيُبَارِكَ
اللَّهُ
فِيهِ
Enes b. Malik'den
demiştir ki:
Eslem (kabilesin)den
biri (Hz. Peygamber'in huzuruna gelip):
"Ey Allah'ın Rasûlü
ben (Allah yolunda) savaşmak istiyorum, (fakat) benim savaş hazırlığı yapacak
malım yoktur." demiş. (Hz. Peygamber de):
"Ensar'dan olan falan
kimseye git (harp malzemelerini ondan iste). Çünkü O, gerekli hazırlığı yaptı
ve hastalandı. Ona -Rasûlullah (s.a.v.)'in sana selamı var (harp için)
hazırladığın malzemeleri bana ver (eceksin) de." buyurmuş. Bunun üzerine o
(genç, gidip) Ensarlı zat'a bu sözü söylemiş, o zat da karısına
"Ey kadın harp için
bana vermiş olduğun malzemeyi bu adam'a ver, onlardan hiçbir şeyi (yanında)
bırakma. Allah aşkına ondan hiçbir şey bırakma ki Allah onun hakkında sana
bereket versin." demiş.
İzah:
Müslim, imare
Nevevî'nin açıklamasına
göre; bir kimse malını Allah yolunda sarfetmek üzere ayırır, buna imkan bulamazsa,
onu başka bir hayra sarfetmesi müstehabdır. Nezr etmedikçe, bu malı ilk niyyet
ettiği yere sarfetmesi gerekmez. Fakat o malı ayırırken belli bir yere
sarfetmek için nezretmişse, onu mutlaka nezrettiği yere sarfetmesi icabeder.
Başka yere sarf edemez.
Hafız el-Münziri'ye
göre; sözü geçen Ensarlı şahabının bu malzemeyi ayırırken Allah yolunda
yapacağı savaşta sarfetmek üzere ayırdığı halde, hastalığı yüzünden buna
muvaffak olamadı, yine Allah yolunda sarfetmiş olmak gayesiyle Eslemli gence
verdiği düşünülebileceği gibi, Rasûlü zişan efendimiz, emrettiği için verdiği
de düşünülebilir.
Ayrıca bu hadis, hayra
delalet etmenin faziletini de ifade etmektedir.